Op dit moment zijn er meer vacatures dan er werkzoekenden zijn. Goed nieuws dus als je nu je eerste stappen op de arbeidsmarkt zet! Maar hoe begin je daaraan?
En welk salaris mag je verwachten in je eerste job? Mogelijk wil je liefst onmiddellijk aan de slag gaan met een vast contract. En dat kan uiteraard. Zo'n 60% van alle business support vacatures bieden een permanent contract.
Maar wanneer je nog niet precies weet wat je precies wil, dan kan het raadzaam zijn om te starten met een tijdelijk of interim contract gedurende een bepaalde periode.
Dat geeft je immers de kans om van verschillende functies te proeven en het reilen en zeilen van meerdere organisaties te leren kennen, zodat je voor jezelf ontdekt wat je liefst doet.
Ben jij pas afgestudeerd, of behaal je binnenkort je diploma? Dan wil je wellicht ook héél graag weten welk salaris je mag verwachten in je eerste job.
Asia Skifati, Senior Manager bij staffing specialist Walters People, licht toe welk loon je als starter en professional tot 3 jaar ervaring mag verwachten in een aantal business support functies.
Administratie
Start je je carrière in een rol als Receptionist, Office Assistant, Administratief Assistent of Legal Assistant, dan kan je rekenen op een minimum bruto maandloon van 2000 EUR.
Asia: "Sommige organisaties bieden starters zelfs iets meer. Bij grote internationale organisaties kan het startersloon voor functies binnen administratie zelfs oplopen tot 2300 à 2400 EUR bruto per maand."
Sales & marketing
Ben jij een geboren verkoper? Dan ambieer je wellicht een job binnen sales. Als startende Account Manager mag je rekenen op een bruto maandloon tussen 2200 en 2600 EUR per maand. "Professionals in een pure sales functie krijgen hier vaak nog een bonus bovenop, afhankelijk van de behaalde resultaten", vult Asia aan.
Neem je liever de ondersteunende taken binnen sales op jou? Dan opteer je best voor een rol als Sales Assistant of Inside Sales verantwoordelijke. Het startersloon van deze professionals ligt tussen de 2000 en 2500 EUR bruto per maand.
Ben jij eerder de creatieve duizendpoot die niet kan wachten om aan de slag te gaan in een marketing functie? Een startende Marketing Assistant verdient gemiddeld tussen 2000 en 2400 EUR bruto per maand.
Ga je eerder richting marketing & communicatie of digitale marketing, dan mag je rekenen op een startloon tussen 2000 en 2500 EUR bruto per maand.
Human resources
Droom jij ervan om de organisatie mee te helpen groeien en de juiste collega's aan boord te halen? Dan is een job in rekrutering écht iets voor jou. Als startende recruitment consultant verdien je tussen de 2000 en 2500 EUR bruto per maand.
Asia: "Human resources omvat veel meer dan rekrutering. Denk maar aan alle administratie die gerelateerd is aan learning & development, wagenparkbeheer, vakantieregelingen, enz."
Als HR Assistant leer je alle kneepjes van het vak kennen en kan je rekenen op een loon tussen 2000 en 2400 EUR bruto per maand. Is loonadministratie meer jouw ding? Als startende Payroll Officer verdien je gemiddeld tussen de 2300 en 2500 EUR.
Customer service
Als Customer Service Representative fungeer je als eerste aanspreekpunt van de organisatie wanneer klanten contact opnemen met de klantendienst. Elke vraag is anders, en elke dag ziet er dus ook een tikkeltje anders uit. Iets voor jou? Dan mag je als starter rekenen op een bruto maandloon tussen 2000 en 2500 EUR.
Supply chain
Als Logistics Assistant biedt je ondersteuning in de logistieke organisatie, bijvoorbeeld in een ziekenhuis. Start je pas in deze functie, dan kan je rekenen op een salaris tussen 2200 en 2500 EUR bruto per maand.
Als Junior Supply Chain Officer ben je samen met je collega's verantwoordelijk voor de opvolging van het volledige logistieke proces. Je staat mee in voor de planning en volgt leveringen nauwgezet op. Hiervoor mag je rekenen op een bruto maandloon tussen 2200 en 2500 EUR.
Zit organiseren en communiceren jou in het bloed? Dan is een job als Import & Export Coordinator écht iets voor jou.
Transport organiseren, logistieke taken opvolgen en toezien dat alles verloopt in lijn met de lokale wetgeving en reglementering zijn dan de voornaamste taken waar je je zal mee bezighouden. Hiervoor mag je als starter rekenen op een bruto maandloon tussen 2200 en 2500 EUR.
Als Purchase Coordinator of Buyer kom je terecht op de aankoopafdeling van de organisatie. Je zorgt er mee voor dat de materialen aan de beste prijs/kwaliteitsverhouding aangekocht worden.
Je staat in dagelijks contact met leveranciers en zorgt dat de administratieve verwerking vlot verloopt. Als starter in deze functie verdien je zo'n 2300-2600 EUR bruto per maand.
Fixeer niet alleen op salaris
"Wanneer een potentiële werkgever je een salarisvoorstel doet, dan wordt er altijd gepraat over bruto maandbedragen. Heb je een aantal sollicitaties lopen, en kreeg je meerdere jobaanbiedingen?
Kijk dan ook verder dan enkel dit bruto maandbedrag. De meeste organisaties bieden ook tal van extralegale voordelen aan zoals maaltijdcheques, een kilometervergoeding of tussenkomst in de vervoerskosten wanneer je met het openbaar vervoer komt, een gsm, een verzekeringspakket, een laptop...
Sta ook even stil bij de praktische zaken wanneer je jobaanbiedingen met elkaar vergelijkt: is de werkgever vlot bereikbaar of verlies je veel tijd onderweg naar kantoor?
Wordt hybride werken toegepast binnen de organisatie? Liggen de werkuren vast, of zijn deze eerder flexibel?
Vraag ook eens na tijdens het sollicitatiegesprek hoe je toekomst er binnen de organisatie zal uitzien. Worden er bijvoorbeeld opleidingsmogelijkheden aangeboden? Is een groeitraject uitgestippeld voor startende professionals?
Pas wanneer je een antwoord hebt op deze vragen, kan je meerdere jobaanbiedingen grondig met elkaar vergelijken en voor jezelf bepalen wat jij het belangrijkst vindt, zodat je de juiste keuze maakt", besluit Asia.